Wij gebruiken cookies o.a. om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je relevante advertenties ziet. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Akkoord

Timing nodig voor tip

Lees de column van HildeIk ben absoluut geen zeikerd, maar soms gebeuren er dingen in restaurants waar mijn haren recht overeind van gaan staan. Dan ben ik echt geneigd geen fooi te geven, ondanks dat het eten relatief goed was voor de prijs die ik betaal. Kleine onhandigheden kunnen namelijk toch je hele eetbeleving verpesten. Herkenbaar?

Helaas is het vaak de bediening die het een beetje voor mij verpest. Zo kennen we vast allemaal wel de lange wachttijden tussen niet al te ingewikkelde gerechten, of onoplettendheid waardoor je na twintig minuten van overdreven naar lege glazen staren eindelijk de aandacht van iemand weet te trekken met een schorre stem van de droogte in je keel. Geen pretje, maar meestal ben ik dat soort dingen alweer vergeten tegen de tijd dat de rekening komt. (Tenzij je daar ook nog een uur op moet wachten. En dan nog een uur voordat het pinapparaat beschikbaar is.)

Wat ik vervelender vind is als mijn gerechten niet gelijk lopen met die van mijn tafelgenoten. Dat is mogelijk op twee manieren. A) Mijn gerecht wordt veel eerder of later geserveerd dan dat van de rest, waardoor degenen met de vroege opdiening haast wordt gedwongen alvast te beginnen want 'anders wordt het koud'. Dit is gewoon een verkapte manier van koude gerechten opdienen: als het er al staat en je wacht tot de rest komt, is het jouw eigen schuld dat het koud is. Als ze in de keuken hadden gewacht, dan hadden ze een koud gerecht geserveerd en was het teruggestuurd. Mooie tactiek!

En B), ze halen je bord al weg terwijl een ander nog aan het eten is. Dit is ontzettend ongezellig, toont onomwonden dat ze je zo snel mogelijk van tafel willen hebben voor de volgende gast en had je nog een vorkje willen meeprikken van je tafelgenoot, dan is die optie je voorgoed ontnomen.

Dan komen overigens automatisch bij mijn volgende ergernis: haast. Naast bediening die te sloom en onopmerkzaam is, gooit de overactieve, gehaaste ober namelijk ook geen hoge ogen. Laatst was ik ergens waar ze mij - werkelijk waar - tijdens het hoofdgerecht al vroegen of ik misschien nog een dessert bliefte. Ik was nota bene nog niet eens aan mijn frietjes begonnen! De volgende stap is dan voor dit soort bediening om meteen de rekening op tafel te gooien zodra ik dan ein-de-lijk mijn bord leegheb. Efficiënt? Ja, van mij zullen ze geen last meer hebben.

Gevoel voor timing ontbreekt er soms dus nogal aan. Dit soort incidenten draagt meestal niet bij aan de hoogte van de fooi, zal ik maar zeggen. Maar gelukkig heb ik in de meeste gevallen niets te klagen en zijn de serveersters en obers die ik meemaak heel vriendelijk, behulpzaam en voelen ze goed aan wanneer ze nodig zijn en wanneer niet. En die verdienen dan dus echt wel een fooi, want ze werken er hard voor.

Bekijk ook

Gatenbroodjes
Ik en bagels - het is geen stabiele relatie. De ene keer ben ik er weg van en kan het niet beter, terwijl ik de volgende keer zit te mopperen dat ze te taai of te compact zijn. Maar dat gaat veranderen, want ik weet waar het aan ligt: ik behandel een bagel als een gewoon broodje met een gat erin. Maar dat is het dus niet.

Reageren

  • Naam
  • Email
  • Mijn reactie
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Kookwekker(s)
    Meedoen!

    gratis tas

    bij invoer van 5

    eigen recepten!

    Gratis Inschrijven