Wij gebruiken cookies o.a. om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je relevante advertenties ziet. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Akkoord

Louche chocoladeletters

Lees de column van HildeDe Sint heeft het niet makkelijk deze dagen. Het is koud, zijn pieten zitten in het verdomhoekje en nu kan hij zelfs niet meer een doodeenvoudige chocoladeletter kopen zonder cacaoplukkers of het milieu te benadelen. En dat ondanks het hebben van een keurmerk. Misschien moet Sint maar weer aan de boterletter.

Consumentenprogramma Kassa! kwam afgelopen week met een verrassend onderzoek: sommige chocoladeletters met een duurzaamheidskeurmerk blijken helemaal niet zo 'goed' als we stiekem hoopten. Dat er een keurmerk is gegeven betekent namelijk dat er verantwoord wordt omgesprongen met arbeidskrachten, pesticiden of ontbossing, maar het is te veel gevraagd om op al die punten een voldoende te scoren.

Krijg je van Sinterklaas bijvoorbeeld een chocoladeletter met een EKO-keurmerk, dan betekent dat dat er geen kunstmest wordt gebruikt en dat de teler bodemerosie probeert te voorkomen. Maar tegelijkertijd zou het zo maar kunnen dat de arbeiders worden uitgebuit en geen cent verdienen. Dat is dan weer niet het geval bij producten met een Fairtrade-keurmerk.

Wie het allebei belangrijk vindt, kan kiezen voor Utz-certified. Dat keurmerk kijkt naar zowel ontbossing als slavenarbeid, maar dan alleen voor cacaoteelt. Hoe de rietsuiker tot stand komt, maakt even niet uit blijkbaar.

Knappe vent die door de ontbossing nog bomen ziet staan en de beste letter eruit kan pikken. Het onderzoeksbureau dat Kassa in de arm nam, koos er uiteindelijk voor de letter van Tony Chocolonely tot winnaar te benoemen: op de verpakking blijft niets geheim en is zelfs terug te vinden waar de cacao precies vandaan komt. Maar of deze letter ook de lekkerste is blijft ongewis, het ging de KassaSint vooral om de duurzaamheid. En dat geeft een letter net zo goed ook meer smaak.

Bekijk ook

Ontelbare onzichtbare bacteriën
Ik laat de natuur graag zijn gang gaan, maar niet in mijn keuken. Dit gebeurt echter haast overal door middel van vaatdoekjes die niet elke dag worden vervangen. Toch zou dat geen gek idee zijn, want volgens de nieuwe campagne van het Voedingscentrum krijgen bacteriën zo juist de kans om zich heel snel te vermenigvuldigen.

Reageren

  • Naam
  • Email
  • Mijn reactie
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Kookwekker(s)
    Meedoen!

    gratis tas

    bij invoer van 5

    eigen recepten!

    Gratis Inschrijven